İçerikte yeni bir yıldız doğuyor!

Nisan 2017




İçerikte yeni bir yıldız doğuyor! 360 Derece İçerikte Ufak bir Zaman Yolculuğu

360-derece-icerik-adversion

Gördüğünüz fotoğraf Star Wars filminden bir karakter değil. Her yerinde kamerası olan bu yuvarlak obje etrafındaki her şeyi 360 derecelik bir bakış açısıyla görmeyi ve kaydetmeyi sağlayan bir kamera. Merak etmeyin dünya ırkını henüz tehdit etmiyor. İddialara göre bu kameranın ataları 90'lı yıllarda icat edildi ve 2011 yılına kadar bazı mühendisler tarafından minik minik kullanılmaya başlandı. 2010'ların başlarında modern 360 derece kamera geliştirildi. 2015’e geldiğimizde ise Youtube ilk defa 360 derece videoları yayınladıktan sonra 360 derece içerik Facebook ve Netflix'e kadar pazarın en büyük medya platformlarında kullanılmaya başlandı.


Adversion olarak 360 derece içeriğin önümüzdeki günlerde markalar adına nelere kadir olabileceğini göstermek adına geçmişte ufak bir yolculuk yaptık. Bu yolculuğumuzda Socialbakers’ın 2016 yılında Facebook’taki 360 derece içeriğin performansını analiz ettiği yazı bize iyi bir yol arkadaşı oldu. Ardından da zaman makinesinde geleceğe doğru giderek 360 derece içerikte bizi nelerin beklediğini öngörmeye çalıştık. Gelin yolculuğumuzdan aldığımız notlara birlikte bir göz atalım:





Markaların 360’ı keşfedişi ve deneysel girişimler


360 derece içerik hayatımıza Youtube’un Mart 2015’te resmi olarak 360 derece videoları yayınlamasıyla girdi. Facebook tabii ki de geri kalmadı ve Eylül 2015’te 360 derece videoları yayınlamaya başladı. İlk olarak AT&T, Samsung ve Nestle gibi markaların, 360 derece reklamlarını bu mecrada yayınlamaya başlamasıyla yaklaşık bir sene içinde Facebook’ta en çok takipçisi olan 500 markanın %6’sının sayfasında 360 derece içerik görür olduk (Kaynak: Socialbakers).





Medya şirketleri de gün geçmiyordu ki Facebook 360 derece aleminde boy göstermesin. Hikayeleri ilgi çekici anlatmanın çok önemli olduğu medya dünyası bu yüzden 360’ı daha bir sıcak karşıladı. 2016 yılının başlarında Facebook’taki en büyük 500 medya şirketinin %4’ünün sayfasında 360 derece içerik görürken 2016’nın sonuna geldiğimizde bu oran %12’ye çıktı (Kaynak: Socialbakers).

Totalde geçen yıl Facebook’ta görünen 360 derece videoların %50’den fazlası sponsorluydu. “Peki peki anladık, amma övdünüz şu 360’ı neymiş bir görelim!” dediğinizi duyar gibiyiz. O zaman biz konuşmayalım videolar konuşsun. Buyrun, işte karşınızda Socialbakers tarafından seçilen en iyi 5 Facebook 360 derece videosu!

360-derece-icerik-adversion

 

Seyahat ve otomotiv sektörü 360’ı çok ciddiye aldı



Facebook’taki en büyük kitleye sahip olan 3000 markayı incelediğimizdeyse en çok seyahat endüstrisindeki işletmelerin 360 derece içeriği kullandığını gördük. Geçen yıl seyahat markalarının %63’ü sayfasında en az 1 kere 360 derece video ya da fotoğraf paylaştı. Aslında bu hiç şaşırtıcı bir durum değil çünkü seyahat şirketleri 360 derecelik çekim sayesinde turistik yerlerin güzelliğini ve büyüsünü kararsız kalmış potansiyel müşterilerine daha çarpıcı ve kışkırtıcı gösterebilme ve daha çok müşteri çekebilme imkanı elde etti. Buradan tatil hikayelerinin 360 derece içerik için iyi bir malzeme olduğunu anlayabiliyoruz.

Aynı örneklem içindeki otomotiv markalarının %54’ü de sayfalarında en az 1 kere 360 derece içerik paylaşarak seyahat endüstrisinden geri kalmadığını gösterdi. Öte yandan moda ve güzellik sektöründeki markaların ise sadece %10’unun 360 derece içerik paylaştığını gördüğümüzde seyahat ve otomotiv sektörlerinin bu yeni anlatım biçimini çok daha fazla ciddiye aldığını anladık.


Markalar medyaya göre daha yaratıcı çıktı



Medya kuruluşları markalardan daha çok 360 derece içerik paylaşmış olsa da her iki taraf da içeriği eşit ölçüde yaratıcı kullandı. Medya tarafında 360 derece içeriği yaratıcı biçimde kullanan New York Times gibi başarılı oyuncular olsa da markalar tarafında da çok yaratıcı çalışmalara imza atıldı. Örneğin GoPro izleyici kitlesini soyu tükenmekte olan türleri kurtarmak için bir yolculuğa çıkarttı, Dior da izleyicilerini yaptığı bir haute couture defilesine götürdü. Bu yılın bizce en yaratıcı çalışması ise PornHub’un anneler gününe özel çıkarttığı 360 derece içerik ve bunu izlemeyi sağlayan gözlükler oldu.




Her 360 derece içerik aynı etkiyi yaratmıyormuş…


360 derece her ne kadar hayatımıza yeni bir soluk ve yeni bir renk getirmiş olsa da dünya henüz eski köye yeni adet getirmeye hazır değilmiş. Bunu bize düşündürten şey ise geleneksel videoların 360 derece videolara göre %22’lik bir oranla daha fazla etkileşim yaratması oldu. Socialbakers’a göre bu, 360 derece videoların geleneksel videolara göre adaptasyon oranının halen düşük olmasının bir sonucu olabilir. Yalnız bu durum 360 derece fotoğraflar için geçerli olmamış. 360 derece fotoğraflar geleneksel türdeşlerine göre %45 daha fazla etkileşim yaratarak videolara göre çok daha iyi bir performans sergiledi.

360-derece-icerik-adversion




Peki bundan sonra ne olacak?



2016 yılı boyunca bir önceki yıla göre daha çok marka ve medya sayfası 360 derece içeriği benimseyip kullanmaya başladı. Bu trendin, pazarlamacıların bu yeni türün yarattığı potansiyeli keşfettikçe devam edeceğini, böylelikle 360 derece içeriğin en fazla etkileşim yaratan ve geleneksel içeriğe oranla daha baskın bir içerik türü olacağını tahmin ediyoruz.
Böyle tahmin etmemizin bazı önemli sebepleri var. İlk olarak New York Times, GoPro ve Dior örneklerinde gördüğümüz gibi 360 derece içerik, izleyicileri olayın merkezine çeken eşsiz bir hikaye anlatım olanağı sağlıyor. Facebook Ana Sayfası’nda reklam vermek için rekabet arttıkça dikkat çeken içerik yayınlamak da öne geçmek için kritik öneme sahip olacak.
İkinci sebep ise 360 derece içeriğin sanal gerçeklik (virtual reality) dünyasının bir parçası olması. Sanal gerçeklik teknolojileri gün geçtikçe artıyor ki bu da 360 derece içerik için yeni platformların ve teknolojilerin oluşması demek. Bundan kastımız fiyatları gitgide düşen sanal gerçeklik gözlükleri, sanal gerçeklikle uyumlu Play Station oyunları, bilgisayarlar ve daha birçoğu… Tüm bunlar bir şeye işaret ediyor: Reklam ve pazarlama dünyası kendini her anlamda bu yeni gerçekliğe uydurmalı; Facebook, Youtube veya oyun platformlarında kendilerini göstermek için istekli olmalı.



Türk milleti olarak bu yeni akımdan geri kaldığımızı zannetmeyin. Vatandaş 360 derece içeriği çok sevmiş olacak ki bu tür içerikleri zekice kullanmaya başladı bile. Geçen günlerde Fiat Türkiye, İçeride dizisindeki bir vurulma sahnesini 360 derece video olarak yayınlayarak izleyicileri sahnenin içine dahil etti. Nike Football Türkiye de geçen yıl “Oyunu Harekete Geçir” isimli 360 derece reklam filmiyle milli takım kaptanı Arda Turan’ın devre arasında takımın motivasyonunu nasıl yükselttiğini göstererek ilginç bir çalışmaya imza attı.

Görünen köy kılavuz istemez. Hele bu köy 360 derece görünüyorsa hiç kılavuz istemez. Onun yerine 360 derece bir gözlük alıp bu köyü güzelce gözlemleyin ve bir an önce bu köyde nasıl yaşayabileceğinizi anlayın. Söylemek istediğimiz şu ki 360 derece içerikler gelecekte birçok kişinin ve markanın hikaye anlatması için ana yollardan biri olacak. O yüzden siz de bu yeni ve ilgi çekici yolu ilk kullananlar arasına girmek ve hedef kitlenizi etkilemek istiyorsanız hemen bizle iletişime geçin!

360-derece-icerik-adversion